دسته‌بندی نشده

نورپردازی اتاق خواب؛ ۷ ایده خلاقانه برای داشتن یک اتاق خواب رمانتیک و آرامش‌بخش

یکی از موضوعات مهم در طراحی دکوراسیون اتاق خواب مدرن پرداختن به نورپردازی اتاق خواب است. برای انتخاب نور مناسبِ یک اتاق خواب به کمی آگاهی از اصول اولیه‌ی هنر نورپردازی و ترکیب آن با طرح اتاق و رنگ‌های به‌کار رفته در اتاق نیاز داریم. بااین‌حال استفاده از وسایل نورپردازی مناسب گاهی بسیار دشوار است، به‌طوری‌که بیشتر افراد تصور می‌کنند که توانایی انجام آن را ندارند. در این مقاله شما را با ایده‌هایی خلاقانه برای نورپردازی اتاق خواب آشنا می‌کنیم که اجرای آنها اتاق خواب شما را به فضایی رمانتیک و آرامش‌بخش تبدیل خواهد کرد.

۱. ابعاد اتاق

اولین و ضروری‌ترین نکته برای نورپردازی اتاق خواب (یا هر اتاق دیگری) ابعاد اتاق است. چراغ‌هایی که انتخاب کنید باید بتوانند تمام زوایای اتاق را به‌خوبی روشن کنند. بیشتر مردم برای این کار از چراغ‌های زیاد استفاده می‌کنند و امیدوارند که این نورهای زیاد جزئیات دکوراسیون محیط را نشان بدهد.

نورپردازی اتاق خواب _ اندازه‌ی اتاق

اما درواقع خلاف این امر اتفاق می‌افتد و بخش‌هایی از اتاق به‌شدت نورانی می‌شود و بخش‌های دیگر تاریک می‌ماند. حتی چرا‌غ‌ها و لوسترها به‌عنوان وسیله‌ای تزیینی باید متناسب با ابعاد اتاق و دکوراسیون آن انتخاب شود.

۲. تعیین سبک روشنایی

نورپردازی اتاق خواب ـ تعیین سبک روشنایی

نورپردازی اتاق خواب باید طوری انجام شود که دکوراسیون و ترکیبِ رنگی که در اتاق به‌کار برده‌اید، جلوه‌ی زیبایی پیدا کند. اگر اتاق جذابی دارید و وسایل شیکی در آن به‌کار برده‌اید، استفاده از یک لوستر آویز مجلل انتخاب خوبی است. برعکس برای فضاهایی که وسایل کمتری دارند، از چراغ‌های تزئینیِ داخل دیوار همراه با چراغ دیواری استفاده کنید. حتی می‌توانید از چراغ‌های دیواری با ظاهر سنتی برای تزیین اتاق‌های سرد و بی‌روح استفاده کنید.

۳. نورپردازی در سطوح مختلف

نورپردازی اتاق خواب ـ نورپردازی در سطوح مختلف

برای زیبای و جلوه خاص هر فضا و مکانی باید از نورپردازی خاصی برای آن استفاده کرد. به‌عنوان مثال استفاده از تعداد زیادی لامپ هالوژن هرگز نمی‌تواند جای یک چراغ مطالعه‌ی رومیزی را بگیرد. نورپردازیِ مدرن به شما این امکان را می‌دهد تا بخش‌هایی از اتاق را که مهم‌تر به‌نظرتان می‌رسد، بیشتر نمایش دهید. این بخش می‌تواند یک شومینه‌ی جدید یا یک اثر هنری باشد. ترکیب سه نور در سه سطح مختلف با هم اتاق خواب‌تان را خیره‌کننده‌تر می‌کند.

۴. خلاقیت در روشنایی کنار تختخواب

نورپردازی اتاق خواب ـ خلاقیت در روشنایی کنار تختخواب

چراغ‌های کنار تختخواب در چند سال گذشته تغییرات زیادی کرده است. درگذشته‌ی نه‌چندان‌دور این چراغ‌ها به‌صورت چراغ‌های ساده‌ی رومیزی بودند که در یک سمت تختخواب قرار می‌گرفتند. اما حالا چراغ‌های آویز و دیواری جای چراغ‌های رومیزی را گرفته است. این مدل چراغ‌های جدید و آویز فضای روی میز کنار تخت و میزهای دیگر را اشغال نمی‌کند و می‌توانید از میزها برای کارهای دیگری استفاده کنید. همچنین حتی اگر یک اتاق خواب کوچک با دکوراسیون شلوغ دارید به‌راحتی می‌توانید قبل از خواب با استفاده از این چراغ‌ها مطالعه کنید. البته این موضوع به‌معنی بی‌استفاده‌بودن چراغ رومیزی نیست.

استفاده از دو چراغ رومیزی در دو طرف تخت بهترین روش برای ایجاد تقارن بصری در اتاق است. سنتی بودن این چراغ‌ها به این معنی نیست که از آنها استفاده نکنید. گاهی‌اوقات استفاده از روش‌های مختلف و امتحان کردن آنها به‌صورت آزمون و خطا می‌تواند نتایج خوبی به‌همراه داشته باشد.

۵. بازی با محیط

نورپردازی اتاق خواب ـ بازی با محیط

یکی از نورپردازی‌های منحصربه‌فرد که به اتاق خواب‌تان نور کاملا متفاوت و خاصی می‌دهد، تنظیم‌کننده‌ی نور یا دایمر است. با وجود یک تنظیم‌کننده‌ی نور می‌توانید با لمس یک صفحه یا فشار دادن یک کلید به‌راحتی حالت‌های مختلف نورپردازی را در اتاق‌تان امتحان کنید. باتوجه به فناوری‌‌های موجود در این روزها گزینه‌های زیادی در اختیار داریم. بنابراین اگر می‌خواهید به‌جای کتاب خواندن، مدیتیشن انجام دهید نیازی نیست که اتاق‌تان را عوض کنید. اگر نورپردازی در سطوح مختلف را اولین قدم برای نورپردازی درنظر بگیریم؛ استفاده از دایمرِ نوری در رده‌ی دوم ایجاد و برجسته کردن حالت‌های مختلف نور قرار می‌گیرد.

۶. دکوراسیون با وسایل نورپردازی

نورپردازی اتاق خواب ـ دکوراسیون با وسایل نورپردازی

یکی‌دیگر از اشتباهات رایج بسیاری از ما در انتخاب چراغِ اتاق خواب‌مان، اهمیت به زیبایی‌ بیشتر از نیازمان است. درست است که یک لوستر خاص یا آباژور باید در فضای اتاق خواب‌تان زیبا و جذاب به‌نظر برسد، اما آیا نور مناسب را برای‌تان فراهم می‌کند؟ اگر نورپردازی در سطوح مختلف را به آن اضافه کنید، عملکرد مناسبی خواهد داشت؟ به‌یاد داشته باشید که هدف اصلی شما رسیدن به نور مناسب است. بنابراین نباید تزیین اتاق را به‌عنوان اولین هدف‌تان درنظر بگیرید.

اگر لوستری پرنور یا آویز جذاب پیدا کردید که روشنایی مناسبی نیز برای شما فراهم می‌کند، یک موقعیت برد-برد دارید. اگر این حالت پیش نیامد، قبل از اینکه چراغی به اتاق اضافه کنید، به روشنایی، شدت و زاویه‌ی نور آن توجه کنید.

۷. دریایی از رنگ

نورپردازی اتاق خواب ـ‌دریایی از رنگ

رنگ آباژور یا چراغ به‌کاررفته در آن می‌تواند در کمتر از یک دقیقه با تغییر در رنگ و سایه به‌طور کامل ظاهر اتاق را تغییر بدهد. چراغ‌های گرم و تیره احساس آرامش و صمیمیت ایجاد می‌کنند و می‌تواند عصر و شبی عاشقانه و پرشور برای شما بسازند. چراغ‌های روشن‌تر اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و آن را جذاب‌تر می‌کند. می‌توان از آباژور برای تغییر سبک یا حتی طرح رنگی یک اتاق خواب مدرن استفاده کرد. اگر پس‌زمینه‌های به‌کاررفته در اتاق خواب عمدتا خنثی است، یک تغییر ساده در آباژور می‌تواند رنگ کلی فضا را تغییر بدهد.

کلام آخر

محل قرارگیری کلید و پریزها نکته‌ای جزئی است که باید هنگام تعیین نورپردازی اتاق به آن دقت کنید. شاید در مرحله‌ی بعدی، سیم‌کشی‌ها شما را نگران کند. به‌یاد داشته باشید که دکوراسیون و نورپردازی اتاق خواب به‌‌وضوح نشان‌دهنده‌ی نوع شخصیت شما هستند. این یک راز ساده برای ایجاد بهترین نورپردازی اتاق خواب است! هنگامی که برای خرید چراغ اتاق خواب به فروشگاه می‌روید، آن را از قلم نیندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *